magyar nyelvben ótörök jövevényszó; a XII.
század óta elõfordul magyarországi írásos emlékekben, fõleg helynevekben. A
XIX-XX. századi néphitben a sárkány alsõsorban a vízzel, esõvel, viharral áll
kapcsolatban. Néha a sárkány maga idézi fel a vihart, máskor a vihart elõidézõ
(vagy elhárító) garabonciás használja hátaslovául a sárkányt. Egyes magyar
területeken s népi elképzelésszerint a sárkányok
vizekben: folyókban, tengerekben kaknak, innen felhõ alakjában viszik fel a
vizet az égre, majd vihar után ismét visszatérnek eredeti
lakhelyükre. |
|
|
A sárkánynak a vízzel való kapcsolata megfelel az általános európai
képzetnek, amely már az ókor óta ismert. A sárkány elzárja a vizet az
emberektõl, és csak akkor engedi õket az életadó vízhez, ha leányt áldolznak
neki. (Ez amotívum azonban a magyar néphitben nem játszik szerepet, annál inkább
a mesékben fordul elõ.) Hazánk egyes tájain megtalálhatjuk a sárkányt
kincsõrzõ funkcióját is. Szücs Sándor 1940-ben azt írta, hogy a Sárréten a
sárkány már nem tarozik a néphit gyakran emlegetett alakja közé, de a XIX.
században még mutogattak sárkánylyukakat, melyrõl azt tartották,
|
hogy ott fészkel a sárkánykígyó. Néhol azt
is említették, hogy kincst õriz, s ezt a kincset a táltosok vagy garabonciások
tudták a sárkánytól megszerezni. A legismertebb történet a "csökmõi sárkány"
históriája, amelyet az 1700-as évek végén megverseltek, s azután falucsúfolóként
terjedt el. A csökmõi sárkány históriája egy híres békési születésû sárréti
tudományos, Csuba Ferenc táltos |
|
|
tréfáját õrizte meg. Csubát többször is
letartóztatták varázslótevékenysége miatt. Bosszúból megtréfálta a hivatalos
személyeket azzal, hogymeg tudja szerezni a csökmõi sárkánytól a sárkány õrizte
kincset, ehelyett azonban nevetségessé tette az õt üldözõket. E történet
természetesen csak arra bizonyíték, hogy Hajdú-Biharban a XVIII. században
mennyire élõ volt még a kincsõrzõ sárkányokba vetett hit. A sárréti kincsõrzõ
sárkánynak |
azonban a
vízhez, a vihartámasztáshoz nem volt köze, míg az ország más részein olyan
elképzelés is élt, hogy a mocsárban 7 évig megbújva élt kígyóból vagy a vízben
élõ 13 éves harcsából lesz a sárkány. Igen érdekes kérdés a magyar
sárkányikongráfia is. A néphitben a sárkány egy fejjel rendelkezik. Egy feje van
a sárkánynak a vallásos ábrázolásokon is, amikor a Gonoszt jelképezi. A sárkányt
legyõzõ Szent György ábrázolásokonszámtalan sárkányt láthattunk.
A sárkány jelentését nem ismerjük, az emberi képzeletnek azonban
mindig ismerős volt. Alakja mitológiáról mitológiára eltolódhat a “jó” vagy a
“rossz” irányba. Az ősi Kínában mindenesetre a sárkánynak nagyon fontos szerepe
volt, s az első helyen állt az istenként tisztelt kínai állatok sorában. Nem
pokoli, ijesztő szörny, hanem embert segítő, isteni teremtmény. Ő a “kiváló
értelmű lény”, a legfőbb bölcsesség, a halhatatlanság és a gyógyító erő
birtokosa, a keleti égtáj, az esők és a szelek irányítója, az időjárás és a
termékenység ura. Szárnyak nélkül repül, tud változtatni az alakján, és
fajtánként más-más színű. (A kék sárkányokat jószívűnek, a fehéreket erényesnek,
a sárgákat pedig könyörületesnek tartották.) Egy nagyhatalmú angyal –
mondhatnánk, nem csoda, ha néhány császár tőle származtatta magát. A kínai
mitológiában a sárkány külsejét szabályok írták elő, a hagyomány szerint
különböző lények vonásaiból tevődik össze: szarvas-szarva, tevefeje, démonszeme,
kígyónyaka, kagylógyomra, saskarmai, tigrislába, bikafüle kellett, hogy legyen.
Falatozás alatt ezt ellenőrizendő vessünk egy szigorú pillantást a fali
sárkányokra.
|
Szerző:http://www.muszaki-ujszasz.sulinet.hu/temak/diakok_munkai/sarkany/dragon.html
|
Szerző: http://www.nlc.hu/cikk.php?id=49&cid=17125
| |