magyar nyelvben ótörök jövevényszó; a XII. 
század óta elõfordul magyarországi írásos emlékekben, fõleg helynevekben. A 
XIX-XX. századi néphitben a sárkány alsõsorban a vízzel, esõvel, viharral áll 
kapcsolatban. Néha a sárkány maga idézi fel a vihart, máskor a vihart elõidézõ 
(vagy elhárító) garabonciás használja hátaslovául a sárkányt. Egyes magyar 
területeken s népi elképzelésszerint a sárkányok 
vizekben: folyókban, tengerekben kaknak, innen felhõ alakjában viszik fel a 
vizet az égre, majd vihar után ismét visszatérnek eredeti 
lakhelyükre. | 
  | 
| 
  
  | 
A sárkánynak a vízzel való kapcsolata megfelel az általános európai 
képzetnek, amely már az ókor óta ismert. A sárkány elzárja a vizet az 
emberektõl, és csak akkor engedi õket az életadó vízhez, ha leányt áldolznak 
neki. (Ez amotívum azonban a magyar néphitben nem játszik szerepet, annál inkább 
a mesékben fordul elõ.) Hazánk egyes tájain megtalálhatjuk a sárkányt 
kincsõrzõ funkcióját is. Szücs Sándor 1940-ben azt írta, hogy a Sárréten a 
sárkány már nem tarozik a néphit gyakran emlegetett alakja közé, de a XIX. 
században még mutogattak sárkánylyukakat, melyrõl azt tartották, 
 |  
| hogy ott fészkel a sárkánykígyó. Néhol azt 
is említették, hogy kincst õriz, s ezt a kincset a táltosok vagy garabonciások 
tudták a sárkánytól megszerezni. A legismertebb történet a "csökmõi sárkány" 
históriája, amelyet az 1700-as évek végén megverseltek, s azután falucsúfolóként 
terjedt el. A csökmõi sárkány históriája egy híres békési születésû sárréti 
tudományos, Csuba Ferenc táltos  | 
    
    |  
| 
  
  | 
tréfáját õrizte meg. Csubát többször is 
letartóztatták varázslótevékenysége miatt. Bosszúból megtréfálta a hivatalos 
személyeket azzal, hogymeg tudja szerezni a csökmõi sárkánytól a sárkány õrizte 
kincset, ehelyett azonban nevetségessé tette az õt üldözõket. E történet 
természetesen csak arra bizonyíték, hogy Hajdú-Biharban a XVIII. században 
mennyire élõ volt még a kincsõrzõ sárkányokba vetett hit. A sárréti kincsõrzõ 
sárkánynak  |  
| 
 azonban a 
vízhez, a vihartámasztáshoz nem volt köze, míg az ország más részein olyan 
elképzelés is élt, hogy a mocsárban 7 évig megbújva élt kígyóból vagy a vízben 
élõ 13 éves harcsából lesz a sárkány. Igen érdekes kérdés a magyar 
sárkányikongráfia is. A néphitben a sárkány egy fejjel rendelkezik. Egy feje van 
a sárkánynak a vallásos ábrázolásokon is, amikor a Gonoszt jelképezi. A sárkányt 
legyõzõ Szent György ábrázolásokonszámtalan sárkányt láthattunk. 
  
  
A sárkány jelentését nem ismerjük, az emberi képzeletnek azonban 
mindig ismerős volt. Alakja mitológiáról mitológiára eltolódhat a “jó” vagy a 
“rossz” irányba. Az ősi Kínában mindenesetre a sárkánynak nagyon fontos szerepe 
volt, s az első helyen állt az istenként tisztelt kínai állatok sorában. Nem 
pokoli, ijesztő szörny, hanem embert segítő, isteni teremtmény. Ő a “kiváló 
értelmű lény”, a legfőbb bölcsesség, a halhatatlanság és a gyógyító erő 
birtokosa, a keleti égtáj, az esők és a szelek irányítója, az időjárás és a 
termékenység ura. Szárnyak nélkül repül, tud változtatni az alakján, és 
fajtánként más-más színű. (A kék sárkányokat jószívűnek, a fehéreket erényesnek, 
a sárgákat pedig könyörületesnek tartották.) Egy nagyhatalmú angyal – 
mondhatnánk, nem csoda, ha néhány császár tőle származtatta magát. A kínai 
mitológiában a sárkány külsejét szabályok írták elő, a hagyomány szerint 
különböző lények vonásaiból tevődik össze: szarvas-szarva, tevefeje, démonszeme, 
kígyónyaka, kagylógyomra, saskarmai, tigrislába, bikafüle kellett, hogy legyen. 
Falatozás alatt ezt ellenőrizendő vessünk egy szigorú pillantást a fali 
sárkányokra. 
   | 
   
  
Szerző:http://www.muszaki-ujszasz.sulinet.hu/temak/diakok_munkai/sarkany/dragon.html  
  
  
  
   |  
Szerző: http://www.nlc.hu/cikk.php?id=49&cid=17125 
   
   
   
   
   
   
   
|   |    |